> שתיית מים ודיאטה | אופטימל לייף

שתיית מים ודיאטה

שתיית מים ודיאטה

60% מגופינו הינם מים. גופינו יכול להתקיים זמן מסוים ללא מזון, אך אינו יכול להתקיים ללא מים. במקורות בולטת ההתייחסות למים כמקור לחיים ומשיב נפש. המים הם עמוד התווך בגוף האדם וגירעון של מים ברקמות הגוף משפיע לרעה על התהליך הפיסיולוגי יותר מכל חומר אחר.


כולנו מכירים את הרגשת העייפות , כאבי הראש וירידה בכושר הריכוז הנלווים אלינו בימים חמים , הסיבה נעוצה גם בשל חוסר נוזלים בגוף.  המים הינם מרכיב חשוב במבנה כל חי וצומח ובלעדיהם אין לא חים ולא צמיחה. המים משמשים בגופינו חומר מעביר ומקשר בין החומרים השונים ובין תאי הגוף, כמו הולכת חומרי המזון וחמצן לתאי הגוף ופינוי הפסולת מהם החוצה.

מהו מנגנון הצמא?
הצמא הוא צורך פיסיולוגי לשתיה, מושפע מגירויים מרכזיים במוח המושפעים מעלית ריכוז המלחים בדם וירידת נפח נוזלי הגוף וכן מגירויים היקפיים כמו יובש ברירית הפה, הרגשת יובש בגרון, גירויים הנגרמים מתבלינים חריפים ומאכילת מלח בכמות רבה.   רבים הם האנשים שמנגנון הצמא אצלם לא מפותח דיו, אלה הם האנשים שיאמרו שאף פעם אינם צמאים ולכן אינם שותים. אלו ייטיבו לעשות אם ישתו גם אם אינם חשים בצמא.  התמדה בשתייה גם ללא הרגשת צמא משפרת את מנגנון הצמא ובמשך הזמן תהיה עלייה בכמות השתייה.

הפרשת השתן היא אחת הדרכים העיקריות לשחרור הגוף מחומרי פסולת שנוצרים בתהליכי חילוף החומרים או מחומרים רעילים מתרופות רבות. ויסות השתן וריכוזו נעשה על ידי מנגנוני בקרה הורמונאליים. צבע השתן הוא מדד לכמות שתייה מספקת.  שתן בגוון בהיר יורה על רווית הגוף בנוזלים, שתן בגוון כהה יורה על ריכוז השתן- שתייה לא מספקת.

הסכנות הטמונות בשתייה לא מספקת
» התייבשות- מצב של איבוד נוזלים כתוצאה מחוסר בשתייה ובמצבים של שלשול או הקאה. הסימפטומים הם בדרך כלל עייפות, חולשה, סחרחורת, דופק מהיר. התוצאות יכולות להיות קריטיות לכן דרוש טיפול מידי להחזרת הנוזלים.

» הצטברות חול ואבנים בדרכי השתן- בארץ קימת תופעה של אבני כליות חוזרות שסיבתן נעוצה לרוב בחוסר שתייה. לכן כדאי לסגל הרגל של שתייה על פני כל היום תוך התייחסות לצבע השתן.

» עצירות- אחת התופעות הנגרמות בשל חוסר בשתייה היא עצירות. במשך הזמן העצירות עלולה לגרום להיווצרות טחורים. גורמים אחרים העלולים לגרום לעצירות הם תזונה דלה בסיבים תזונתיים וחסר בפעילות גופנית.

חשוב לדעת !

¤ כמות השתייה המומלצת היא כ-12-15 כוסות מיים בכל עונות השנה.
המדד לשתייה  מספקת הוא צבע השתן. צבע כהה מלמד על חוסר שתייה.

¤ חלב נחשב למזון.

¤ רצוי לשתות גם אם לא צמאים.

¤ משקאות ממותקים תורמים כמות גדולה של קלוריות "ריקות" לתפריט היומי ומכאן הדרך להשמנה קצרה.
מומלץ לשתות שתייה שאינה ממותקת כמו מים, תה צמחים ומשקאות דיאט.

¤ מומלץ לסגל שתייה בספלים בעלי בית קיבול גדול.

¤ דאג שימצא קנקן מים באופן קבוע על השולחן, ניתן לגוון ולהוסיף למים פלחי לימון ועלי מנטה.

 

אמונות רבות מסתובבות סביב שתיית מים וכאן המקום להעמיד את הדברים על דיוקם:

¤ מים אינם משמינים- מים ללא תוספות אינן מכילים קלוריות כלל על כן אינם מכילים אנרגיה.

¤ מים קרים אינם גורמים להצטננות, שכן הסיבה להצטננות נעוצה בדרך כלל בזיהום.

¤ מים אינן מחמירים מצב של שילשול, ההפך הוא הנכון. חוסר שתייה בזמן שלשול
רק מחמיר מצב של התייבשות כתוצאה מאובדן נוזלים ומלחים.

¤ שתית מים לאחר או בזמן אכילת פרי כגון אבטיח אינה גורמת לשלשול.

 

השאירו פרטים לייעוץ עם דיאטנית קלינית

 

לקביעת תור לייעוץ צרו עמנו קשר: